Onderbrekingen lijn 124 treffen Rodenaren en Linkebekenaren
Dertien treinen op lijn 124 zijn tijdelijk afgeschaft. Na een brand in een seinhuis enklee weken geleden. Veel Rodenaren en Linkebekenaren zijn hiervan de dupe en streekvereniging Zenne en Zoniën Zenne&Zoniën vindt dit onaanvaardbaar. Ook het gebrek aan preciese informatie hierover, valt niet in goede aarde.
“Zenne en Zoniën accepteert niet langer meer de wijze waarop de NMBS de reizigers op de lijn 124: Nijvel, Eigenbrakel, Sint-Genesius Rode, Linkebeek naar Brussel behandelt.
Met name de “bediening” van de beide Vlaams-Brabantse stations in de zuidelijke Rand van Brussel door de spoorwegen is voor ons inmiddels onaanvaardbaar geworden,” aldus voorzitter Roger Swalens.
Allereerst ligt de bedieningsfrequentie van beide stations in de weekenden en door de week na acht uur ’s avonds, met slechts één trein per uur, al bijzonder laag. Dan zijn er de dagelijkse vertragingen (aansluiting gemist!) of erger nog de, soms op het allerlaatste moment aangekondigde, zo maar afgeschafte treinen. Maar helemaal onaanvaardbaar is de houding van de NMBS na de brand, nu al enkele weken geleden, in het seinhuis bij Etterbeek, op de lijn Brussel-Namen.
Deze brand noopte haar de dertien dagelijkse treinen die dagelijks van de genoemde stations via Sint Job, Boondaal, Etterbeek, Brussel Luxemburg en Schuman, Bockstaal en Jette naar Aalst rijden (en uiteraard v.v.) tijdelijk niet te laten rijden. Tot op heden heeft de NMBS deze tijdelijke opschorting nog niet beëindigd, en wordt er daarover naar de reiziger toe, zo goed als niets medegedeeld. Navraag leerde ons echter dat deze tijdelijke toestand tot september zou kunnen duren!
Zenne&Zoniën acht het onacceptabel dat deze verbinding zo lang niet bediend wordt. Het is een veelgebruikte verbinding oa. voor studenten naar de VUB en ULB. Ook de Europese wijk is een gewild reisdoel. Een aantal stations of haltes zijn vanuit de zuidelijke Vlaamse Rand op een andere manier moeizaam of ronduit nauwelijks te bereiken. De NMBS ondergraaft hiermee het laatste restje vertrouwen dat de reizigers nog in haar hebben. Terwijl de verkeersproblemen in onze streek al zo groot zijn. De NMBS zou de reiziger een aantrekkelijk alternatief voor de wagen moeten bieden in plaats van de toekomstige dure GEN verbinding door haar houding bij voorbaat al te hypothekeren.
Zenne&Zoniën verzoekt daarom de voor de NMBS verantwoordelijke staatssecretaris de NMBS te dwingen zo spoedig mogelijk haar verplichtingen tegenover haar reizigers na te komen. De vereniging vraagt ook de plaatselijke overheden en maatschappelijke organisaties in de streek die vraag mee te ondersteunen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten