vrijdag 25 november 2011

Spanning om Lotse Ringweg




Rond deze tijd moet de Raad van State normaal advies hebben gegeven over het Ruimtelijke Uitvoeringsplan  voor het  VSGB (Vlaams Strategisch Gebied rond Brussel). In Lot kijkt men daar met spanning naar uit. Meer bepaald het Actiecomité Geen Ringweg voor Lot volgt de ontwikkelingen nog altijd op de voet. Evenzeer is het nu afwachten wat de Vlaamse regering dan definitief zal beslissen. Volgens Streekvereniging Zenne en Zoniën groeit in de streek het besef dat verschillende rechtstreeks betrokkenen bij de “Ringweg om Lot” intussen kleur moeten bekennen of minstens een meer actieve rol moeten gaan spelen. 

Iedereen weet dat onder meer Colruyt een zeer aanzienlijk deel van het zware vrachtverkeer voor zijn rekening neemt. Dit bedrijf is de grootste economische speler in de streek en zorgt voor een zeer aanzienlijke toegevoegde waarde. Andersom mag men ook verwachten dat een dergelijk zwaargewicht ook een actieve bijdrage levert in een serieuze aanpak  van de nadelen die de lokale bevolking van de groeiende mobiliteitsproblemen  in onze streek ondervindt  Dit reikt veel  verder dan Lot en Beersel, maar heeft  ook zeer concreet een weerslag op de leefbaarheid in Halle zelf en Sint-Pieters-Leeuw.

Wij zijn er nog altijd van overtuigd dat Colruyt zelf een oplossing via het dienstencomplex aan de Ring 0 in Ruisbroek verkiest. Maar misschien kan Colruyt meer actieve stappen in die richting zetten. Ook kan Colruyt zelf, samen met een aantal andere “zware” mobiliteitsactoren (Interbeton, Galmart, Amacro, …) invloed laten gelden op het hogere politieke niveau om intergemeentelijk overleg op gang te brengen en de zaak eens ruimer te bekijken.

Volgens ons is de nood daaraan zeer groot en kan de “politiek” niet blijven toezien hoe de streek tussen Zenne en Zoniën verder dichtslibt.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten