donderdag 31 januari 2013

Wijkcomité Sint-Rochus wil inspraak in mobiliteitsplan

Op de Halse Sint-Rochuswijk is er ongerustheid van wijkbewoners, scholen, lokale verenigingen en handelaars over de leefbaarheid van hun wijk. Met zijn meer dan 9.000 bewoners is Sint-Rochus de grootste wijk van Halle, met meer inwoners dan de deelgemeenten Buizingen en Lembeek. Een wijkcomité wil meer en beter betrokken worden bij het beleid in een open en voorafgaande participatie. Het vindt dat een thema als leefbaarheid start bij het actief betrekken van bewoners.
Dit slaat in  de eerste plaats op mobiliteit maar ook op andere thema's die de leefbaarheid en het wijkgevoel kunnen bevorderen als daar zijn milieuaspecten, meer groen en ontspanningsmogelijkheden voor de jeugd en steun voor de lokale handel. Zo ziet het comité de kerk en haar omgeving uitgroeien tot een multifunctioneel wijkcentrum dat de motor kan zijn van een dynamischer en leefbaar St-Rochus.
Bezorgdheid is er nu vooral over het mobiliteitsplan van de stad en het ontbreken van een ernstige leefbaarheidsstudie over de impact van dat plan op de wijk. Het overlegplatform heeft daarover een nota overgemaakt aan de gemeenteraad op 27 februari van verleden jaar. Deze nota, die tot op heden zonder antwoord blijft, kan gezien worden als de basistekst van het comité en vat hun vele vragen samen.
Voorzitter Jan De Brabander van het wijkcomité: “Zo blijft het het definitief goedgekeurde mobiliteitsplan vaag over wat de impact is van geplande grote projecten, zoals Arkenvest, de ondertunneling van de A8 en verbreding van het kanaal, op een wijk als St-Rochus. Verder staat er naast de erkenning van het probleem geen enkele concrete maatregel in het plan van de stad om de leefbaarheid te garanderen. We denken dat een efficiënt en duurzaam verkeersbeleid in de eerste plaats moet gericht zijn op het weren en ontmoedigen van privé gemotoriseerd vervoer uit de binnenstad en druk bewoonde wijken en straten. Stellen dat er op het einde van de landingsbaan een rotonde zou komen is toch geen oplossing ten gronde. Eénrichtingsverkeer op de Sint-Rochusstraat kan een goede piste zijn (we laten even in het midden in welke richting) Essentieel is daarbij evenwel dat men de totale leefbaarheid in de andere straten waarborgt, minstens op het huidig niveau. De kruispunten en de straten waarlangs het verkeer zou worden afgeleid zijn hiervoor totaal niet uitgerust”.
Verder zegt het wijkcomité dat met de milieugevolgen in de studie zo goed als geen rekening gehouden (buiten één zinnetje dat de stad aan een infosessie zal deelnemen...) wordt. Een grondige screening van alle milieueffecten lijkt in een duurzame aanpak toch essentieel

Editiepajot_halle_rochus_foto_merckx
Foto © Felix Merckx
Daarom heeft het comité  gevraagd om de definitieve goedkeuring van het mobiliteitsplan voor  St-Rochus uit te stellen tot na een grondige leefbaarheidsstudie. Het wijkcomité St-Rochus ambieert uit te groeien tot een gesprekspartner voor het gemeentebestuur vanuit een positief en uitdrukkelijk a-politiek project.


bron: Editiepajot / Felix Merckx 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten