Levenseinde Slinger in zicht
Dinsdag 10 februari 20 uur vond in de Raadszaal van Halle een infoavond plaats over het stadsvernieuwingsproject 'Possozplein – Slingerweg – De Bres’.
De website van de Stad zegt hierover:
"Het stadsdeel Possozplein – Slingerweg – De Bres ligt vlakbij het historisch stadscentrum en bezit een aantal belangrijke stedelijke voorzieningen (sportcomplex De Bres, een verzorginstelling, het cultuurcentrum, het Heilig-Hart & College enz.). Tegelijk wordt dit stadsdeel gekenmerkt door een aaneenschakeling van open ruimten die hoofdzakelijk zijn ingenomen door parkeerterreinen en door onbestemde gronden.
Met het oog op een kwaliteitsversterking van de binnenstad en om een kwaliteitsvolle schakel met het centrum te realiseren heeft de stad de opdracht gegeven tot de opmaak van een haalbaarheidsstudie voor dit stadsdeel."
Tijdens een eerst info- en inspraakmoment op 17 oktober 2014 werd het doel van de studie toegelicht en werd gepeild naar de waardering van het projectgebied. In de voorbije maanden is het stadsvernieuwingsproject verder uitgewerkt tot een concreet ontwikkelingsvoorstel. Daarom koppelde het stadsbestuur tijdens een tweede infomoment terug over de resultaten van de haalbaarheidsstudie."
Wij waren op de presentatie aanwezig. Enkele losstaande bedenkingen:
1.Het studiebureau kondigde "een invasie van de Vlaamse Overheid" in Halle op het vlak van de Ruimtelijke Ordening an. Bedoeld wordt hoofdzakelijk het gedeeltelijk openleggen van de Zenne, de verdieping van het kanaal, de verplaasting van de bestaande sluis richting Buizingen en de bouw van een volledig nieuwe brug over spoorweg én kanaal.
Wanneer dat allemaal zal gebeuren, is niet gepreciseerd.
2.De publieke belangstelling voor de informatie-avond was groot. Een positief teken.
3. UIt de reacties van het publiek onthouden we drie belangrijke elementen:
- de handelaars van het stadscentrum vrezen dat minder parkeergelegenheid hen zal schaden;
- de geplande verdwijning van de atletiekpiste zorgt voor grote onrust bij de leerkrachten lichamelijke opvoeding van de omliggende scholen;
- ook het skateboardpark zou er moeten aan geloven en daar waren andere aanwezigen dan weer helemaal niet blij mee.
Onze appreciatie:
Ongetwijfeld moet de planzone waar het over gaat grondig aangepakt worden. De studie bevat veel positieve elementen. De realisatie is waarschijnlijk een werk van (zeer) lange adem.
Een nieuw, gezelliger Possozplein, autoluw: wie kan daar tegen zijn?
Een uitbreiding van de groenzones: zelfde opmerking.
Opwaardering van de Vuurkruisenstraat: nu hoofdzakelijk de minst fraaie achterkant van de Basiliekstraat. Ook dat verdient beter.
Onze twijfels:
Ondergronds parkeren aan de Senciestraat (onder de bestaande bovengrondse parking): een goed idee?
Atletiekpiste en skatepark opgeven: een slecht idee?
Plan legt hypotheek op parkeernoden voor het NMBS-station, of niet?
De mooie presentatie van het studiebureau is terug te vinden via de link: http://www.halle.be/file_uploads/17057.pdf
De website van de Stad zegt hierover:
"Het stadsdeel Possozplein – Slingerweg – De Bres ligt vlakbij het historisch stadscentrum en bezit een aantal belangrijke stedelijke voorzieningen (sportcomplex De Bres, een verzorginstelling, het cultuurcentrum, het Heilig-Hart & College enz.). Tegelijk wordt dit stadsdeel gekenmerkt door een aaneenschakeling van open ruimten die hoofdzakelijk zijn ingenomen door parkeerterreinen en door onbestemde gronden.
Met het oog op een kwaliteitsversterking van de binnenstad en om een kwaliteitsvolle schakel met het centrum te realiseren heeft de stad de opdracht gegeven tot de opmaak van een haalbaarheidsstudie voor dit stadsdeel."
Tijdens een eerst info- en inspraakmoment op 17 oktober 2014 werd het doel van de studie toegelicht en werd gepeild naar de waardering van het projectgebied. In de voorbije maanden is het stadsvernieuwingsproject verder uitgewerkt tot een concreet ontwikkelingsvoorstel. Daarom koppelde het stadsbestuur tijdens een tweede infomoment terug over de resultaten van de haalbaarheidsstudie."
Wij waren op de presentatie aanwezig. Enkele losstaande bedenkingen:
1.Het studiebureau kondigde "een invasie van de Vlaamse Overheid" in Halle op het vlak van de Ruimtelijke Ordening an. Bedoeld wordt hoofdzakelijk het gedeeltelijk openleggen van de Zenne, de verdieping van het kanaal, de verplaasting van de bestaande sluis richting Buizingen en de bouw van een volledig nieuwe brug over spoorweg én kanaal.
Wanneer dat allemaal zal gebeuren, is niet gepreciseerd.
2.De publieke belangstelling voor de informatie-avond was groot. Een positief teken.
3. UIt de reacties van het publiek onthouden we drie belangrijke elementen:
- de handelaars van het stadscentrum vrezen dat minder parkeergelegenheid hen zal schaden;
- de geplande verdwijning van de atletiekpiste zorgt voor grote onrust bij de leerkrachten lichamelijke opvoeding van de omliggende scholen;
- ook het skateboardpark zou er moeten aan geloven en daar waren andere aanwezigen dan weer helemaal niet blij mee.
Onze appreciatie:
Ongetwijfeld moet de planzone waar het over gaat grondig aangepakt worden. De studie bevat veel positieve elementen. De realisatie is waarschijnlijk een werk van (zeer) lange adem.
Een nieuw, gezelliger Possozplein, autoluw: wie kan daar tegen zijn?
Een uitbreiding van de groenzones: zelfde opmerking.
Opwaardering van de Vuurkruisenstraat: nu hoofdzakelijk de minst fraaie achterkant van de Basiliekstraat. Ook dat verdient beter.
Onze twijfels:
Ondergronds parkeren aan de Senciestraat (onder de bestaande bovengrondse parking): een goed idee?
Atletiekpiste en skatepark opgeven: een slecht idee?
Plan legt hypotheek op parkeernoden voor het NMBS-station, of niet?
De mooie presentatie van het studiebureau is terug te vinden via de link: http://www.halle.be/file_uploads/17057.pdf
Geen opmerkingen:
Een reactie posten