Toekomstforum Halle-Vilvoorde vraagt meer middelen voor mobiliteit
Toekomstforum
De burgemeesters van de 35 gemeenten van Halle-Vilvoorde hebben op 25 februari 2015 het startschot gegeven voor het ‘Toekomstforum Halle-Vilvoorde’, en dit samen met de Vlaams minister, bevoegd voor de Rand, de gedeputeerden van de provincie Vlaams-Brabant en het intergemeentelijk samenwerkingsverband Haviland. Zie voor meer uitleg http://www.haviland.be/nl/over-haviland/streekcharter/.Doelstellingen
Het Toekomstforum wil volgende doelstellingen van bovengemeentelijk belang realiseren:• de kwaliteit van het leven voor de meer dan 600.000 inwoners van Halle-Vilvoorde verhogen op het vlak van werken, studeren, mobiliteit, cultuur, taal, e.a.
• een platform - overleg en coördinatie - creëren om de uitvoering van het Toekomstplan Halle-Vilvoorde te faciliteren, en dit uitgaand van het Charter Halle-Vilvoorde en de Verklaring van de Burgemeesters.
Recent Nieuws
Toekomstforum Halle-Vilvoorde stelde tijdens de bespreking van de meerjarenplanning van het Vlaamse Agentschap Wegen & Verkeer vast dat er slechts 12% van de Vlaamse investeringen in de weginfrastructuur in Vlaams-Brabant wordt gepland voor de periode 2016-2018. De burgemeesters vinden dit totaal niet in verhouding tot de zwaarte van de mobiliteitsproblematiek, verkeersdrukte en de congestie, in Vlaams-Brabant, en in Halle-Vilvoorde in het bijzonder.
Het Toekomstforum Halle Vilvoorde vraagt om naast de “technische indicatoren”, zoals die vandaag door AWV worden gehanteerd, ook de congestieproblematiek en de verzadigingsgraad van de hoofdwegen mee te nemen als criterium bij de toewijzing van de prioritaire invulling van de investeringen.
In Vlaams-Brabant ligt ongeveer 22,3% van de autosnelwegen en ringwegen van Vlaanderen. Ook de verzadigingscijfers van het gebruik van deze infrastructuur maken de verkeersnood van onze regio duidelijk zichtbaar. In de top 20 voor de verzadigingsgraad per wegsegment staat de R0 11 maal en bezet ze de eerste 6 plaatsen. Ook in de top 20 van de meest bereden wegsegmenten staat de R0 wel 11 maal vermeld. En de R0 verwerkt deze grote hoeveelheid voertuigen met slechts 3 rijstroken.
Bovendien pleit het Toekomstforum voor de oprichting van een bijzonder investeringsfonds voor ‘Halle-Vilvoorde in beweging’ dat onder andere kan gespijsd wordt uit de middelen van het rekeningrijden. Belangrijk hierbij is dat dit investeringsfonds niet alleen investeringen in weginfrastructuur zal faciliteren. Toekomstforum Halle-Vilvoorde stelt immers uitdrukkelijk dat een EN – EN aanpak van de mobiliteit nodig is om tot verbetering te komen. Naast gerichte investeringen in weginfrastructuur, zijn evenzeer zeer strategische investeringen nodig in functie van een hoogstaand kwalitatief openbaar vervoer systeem, dat een ruggengraat kan vormen voor een duurzame mobiliteitsafwikkeling.
Vanaf 2017 is de opbrengst van het ‘rekening rijden’ op 100 miljoen geschat door AWV. Andere bronnen spreken zelfs over een bedrag van ruim € 506 mio per jaar. Hiervan moet toch het leeuwendeel in het centrum van Vlaanderen ingezet worden om werk te maken van de urgente verkeerssituatie. Om Halle – Vilvoorde bereikbaar en leefbaar te houden en om de sociaaleconomische troeven maximaal te kunnen benutten, is een doorgedreven aanpak nodig. Heel Vlaanderen zal hierbij baat hebben.
Het Toekomstforum Halle-Vilvoorde wil samen met de Vlaamse overheid en de betrokken administraties constructief meewerken aan de realisatie van een multimodale, integrale aanpak van de mobiliteit in het centrum van het land.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten