vrijdag 4 december 2009

Meubelboulevard in Lot?

Zuidelijke Kanaalzone
· Bedrijventerrein Vaartdijk-Neerweg (deelgebied 20, ca. 12,5 ha) genereert maar
een kwart van het verkeer van Sint-Pietershelling, maar vormt eveneens een extra
belasting voor de N6. Bovendien kan het gebied enkel via een woonstraat (J. B.
Rampelbergstraat) ontsloten worden naar de N6.
· In cluster Lot worden een vijftal alternatieve bedrijventerreinen voorgesteld, waarvan
Laekebeek-oost veruit het grootst is (samen ca. 50 ha). Al deze terreinen
zouden, net als de bestaande bedrijventerreinen ZK3, ZK4-1 en ZK4-2, via de
nieuwe omleidingswegen rond Lot ontsloten worden naar de E19 (een ontsluiting
van Laekebeek via de Hemelstraat en het servicestation is geen optie, zie §4.3).
Deze nieuwe wegen kunnen dit verkeer zonder problemen aan.
De firma Vastiau-Godeau stelt voor om een meubelboulevard met 65.000 m² vvo in te
planten in het noordelijk deel van gebied 25 (Drogenbos-Kanaal). Een dergelijke vestiging
genereert ca. 5 x zoveel verkeer als een regionaal bedrijventerrein op dezelfde site. Tijdens
de avondspits zou er ca. 350 extra pae op de N266 terechtkomen in beide richtingen. Maar
dit deel van de N266 is actueel zeer weinig belast, zodat de maximale verzadigingsgraad
inclusief meubelboulevard nog altijd maar rond de 60% zou liggen.
Naast deze zone werden door de provincie Vlaams-Brabant nog andere potentiële locaties
bekeken, waarvan diegene die binnen het VSGB liggen hierna zeer beknopt worden
geëvalueerd:
· Een vestiging in de bestaande kleinhandelszones langs de N6 (b.v. Carrefour) of
de N261 (Carrefour Verlengde Stallestraat, P. Gilsonlaan) zou de handelsoppervlakte
in deze zones meer dan verdubbelen. Gelet op de hoge actuele belasting
van deze wegen, is een inplanting van dit formaat zeker af te raden.
· Een vestiging in één van de zoekzones voor industrie rond Lot (Breedveld,
Laekebeek) is af te raden omdat deze gebieden enkel via een lokale weg ontsloten
kunnen worden (t02 of t03) en het verkeersintensief karakter van een meubelboulevard
de (verkeers)leefbaarheid van Lot in het gedrang zou brengen (zoals nu
in Alsemberg het geval is).
· De enige zoekzone die vanuit verkeerskundig standpunt, naast gebied 25, echt in
aanmerking komt voor een meubelboulebard, is het bestaand bedrijventerrein ZK1-
4 (Dorent), waar een voldoende grote oppervlakte braak ligt. Dit terrein wordt eveneens
ontsloten via de weinig belaste N266, waardoor de mobiliteitsimpact op
mesoschaal indentiek is. In tegenstelling tot gebied 25 ligt deze zone niet langs het
kanaal, en zou dus geen potentieel (eerstelijns) watergebonden bedrijfsoppervlakte
worden ingenomen, waardoor het zelfs lichtjes beter scoort8. Ten aanzien van alle
andere milieucriteria is Dorent quasi volstrekt evenwaardig aan Drogenbos-Kanaal;
in beide gevallen is de ruimtelijke inpassing van de Zenne een zeer belangrijk aandachtspunt.

MER GRUP Afbakening VSGB Ontwerprapport Bron: Plan-MER Initiatiefnemer:
Departement RWO, Afdeling Ruimtelijke Planning Koning Albert II-laan 19, bus 11
1210 Brussel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten