donderdag 5 april 2012

Ringweg Lot en Populistische Toogpraat

Betwiste omleidingsweg verdeelt buurgemeenten HALLE
SINT-PIETERS-LEEUW/BEERSEL
Beersel en Sint-Pieters-Leeuw staan lijnrecht tegenover elkaar in het dossier over de zogeheten Ringweg rond Lot. De Vlaamse overheid plant een nieuwe ontsluiting voor het zwaar verkeer in open ruimte, wat dik tegen de zin is van Beersel. Sint-Pieters-Leeuw juicht het voorstel dan weer toe.

Wij weten niet of men in Sint-Pieters-Leeuw onze argumenten en standpunten grondig heeft gelezen en bestudeerd. Wij nemen er wel akte van dat die volgens schepen Martin Schoukens thuishoren bij de categorieën “toogpraat" en "populisme".

Wij laten u zelf oordelen. Bron: Het Laatste Nieuws 1 juni 2011

De plannen van de Vlaamse overheid veroorzaken verdeeldheid tussen de twee buurgemeenten.

Na afloop van het openbaar onderzoek blijkt dat de twee gemeentebesturen een verschillende opvatting hebben over de ingeplande Ringweg rond Lot (Beersel). Die is bedoel dom de vrachtwagens van de Beerselse industrieterreinen niet meer door de dorpskernen te sturen. Omdat die nieuwe weg door open ruimte en achter een woonwijk loopt, hebben vele Lottenaren er samen met streekvereniging Zenne en Zoniën fel protest tegen gevoerd. Het Beerselse schepencollege diende vervolgens bezwaar in.

Het schepencollege van Sint-Pieters-Leeuw was daar verwonderd over. «Op de vergaderingen met de Vlaamse overheid en de andere gemeenten, was Beersel aanwezig. Maar over die weg werd geen probleem gemaakt», vertelt de Leeuwse schepen van Ruimtelijke Ordening, Martin Schoukens (CD&V).«Die weg is de meest logische oplossing om het vrachtverkeer snel aan te sluiten op de snelweg. Ik denk ook niet dat de Vlaamse overheid geneigd is om in te binden. Wel jammer dat de gemeente Beersel toegeeft aan het populisme, en dit dossier herleid wordt tot het niveau van toogpraat. Op lange termijn is die weg de enige oplossing, anders zal het verkeer helemaal vaststaan. Ook voor de leefbaarheid van Sint-Pieters-Leeuw is dat belangrijk.

Momenteel gaat heel wat zwaar verkeer via de Fabriekstraat door de dorpskern van Ruisbroek, waar 5.000 mensen wonen. Ook de Bergensesteenweg, nochtans ook een weg voor lokaal verkeer, slibt volledig dicht.»

Dat Beersel opperde om het zwaar verkeer door de Hemelstraat in Ruisbroek naar de snelweg te sturen, kan er bij Schoukens niet in. «Hun probleem met het vrachtverkeer van de industrieterreinen moeten ze niet op onze gemeente afschuiven. De Hemelstraat is ook amper 5 meter breed », zegt Schoukens.« Deze problematiek hebben we dus noodgedwongen moeten aankaarten in onze bezwaren, als reactie op het standpunt van Beersel.
»
Slaagkansen

Burgemeester Hugo Casaer (CD&V) blijft de Ringweg afwijzen. «Dat de gemeente Sint-Pieters-Leeuw voor de Ringweg is, verbaast me niet echt. Het is altijd beter als zoiets bij de buren wordt aangelegd. En dan zijn meteen ook fileproblemen op de N6 in Sint-Pieters-Leeuw opgelost», zegt Casaer. «Of de slaagkansen van ons beroep tegen de ringweg verlagen omdat we niet aan hetzelfde zeel trekken, dat weet ik niet. De uiteindelijke beslissing ligt bij de minister. We hebben ook een alternatief naar voren geschoven. Een tunnel en dan een afwikkeling via de Hemelstraat, maar niet via de huizen daar. Populisme kan ons niet verweten worden. Wij wijzen niets af zonder een tegenvoorstel.» (CVH/JSD) HLN 1 juni 2011

Geen opmerkingen:

Een reactie posten