vrijdag 3 februari 2017

Brussel wil tram naar Ruisbroek


  Plan Duurzame Ontwikkeling niet goed voor randmobiliteit


 De Brusselse Regering heeft een openbaar onderzoek lopen over het Gewestelijk Plan voor Duurzame Ontwikkeling (GPDO) dat ze heeft goedgekeurd. Een belangrijk topic hierin is mobiliteit. Zo wil men auto’s weren uit Brussel, randparkings voor 25.000 auto’s bouwen  en tegen 2025 een tramlijn hebben tot o.a. Ruisbroek en een tot Dilbeek.


Verbetering van de Brusselse mobiliteit als factor van duurzame stadsontwikkeling:

Het GPDO bevat "krachtige maatregelen om de verkeersopstoppingen aan te pakken". Sommige maatregelen zijn gepland voor 2025, andere voor 2040. Een eerste belangrijke concrete doelstelling bestaat erin de druk van het inkomend en uitgaand verkeer op onze wegen tegen 2025 met 20% te verminderen.

Daartoe voorziet het GPDO om de zes belangrijkste invalswegen om te vormen tot stadslanen en die vermindering van de wegcapaciteit gepaard te laten gaan met de aanleg van 25.000 parkeerplaatsen (P+R) binnen het hoofdstedelijk gebied.

Een andere grote doelstelling van het project bestaat erin een verdere modal shift te bewerkstelligen. De Brusselaars hebben die trend al een tiental jaar geleden ingezet. Nieuwe metrolijnen, uitbreidingen op het tramnetwerk, het optimaal gebruik van het bestaande netwerk, zijn allemaal ontwikkelingen waarin het nieuwe gewestelijk plan voorziet. Brussel wenst 8 nieuwe intergewestelijke tram- of metrolijnen aan te leggen, onder meer  naar Dilbeek en Ruisbroek. Andere projecten  ten voordele van de zachte vervoersmiddelen zijn de aanleg van fietspaden en meer voetgangerszones.


Dit GPDO plan zal qua mobiliteit ook invloed hebben op de rand. Schepen van mobiliteit Jan Desmeth uit Sint-Pieters-Leeuw reageert  bij de nieuwssite Sint-Pieters-Leeuw:

Wij zijn voorstander van de heraanleg van de Brussels Ring, zoals deze in 2016 werd voorgesteld door Vlaams Minister van Mobiliteit Ben Weyts. Verder zijn wij te vinden voor het concept van “Combi-mobiliteit”, waarbij je misschien wel voor de eerste kilometers de wagen neemt en nadien verleid wordt om over te stappen op andere vervoersmodi.

Daarin passen dan ook de randparkings, die best zo dicht mogelijk aan de Ring worden gebouwd. De voorziene parking aan Coovi is goed. Er zou nog een tweede mogen komen ter hoogte van het Erasmusziekenhuis.

Brussel kan aan de binnenkant van de Ring de wagens proberen te ontmoedigen, maar aan de buitenkant van de Ring roepen we hen net op om samen met ons de doorstroming naar Ring en die bewuste randparkings te verbeteren. Het lopende project op de Bergensesteenweg aan Ikea is er een voorbeeld van. Wij rekenen erop dat dit in 2017 kan uitgevoerd worden. Ook bij de heraanleg van de rotonde aan Erasmus ( begin 2018) pleiten we voor by-passen en een turbo-rotonde zoals in Nederland en Frankrijk.

De tramlijn in Ruisbroek vinden we geen goed idee. Je hebt er nu al een goede verbinding met de trein en op 10 minuten sta je in Brussel Zuid, je hebt er goede busverbindingen en met de fiets-snelweg nog een gezonder en snel alternatief. We pleiten wel om het expressnet effectief van start te laten gaan”.

Meer info GPDO: www.gpdo.brussels/mobiliteit-als-factor-voor-duurzame-stadsontwikkeling


Bron: www.sint-pieters-leeuw.eu

Bewaren

Geen opmerkingen:

Een reactie posten