Oppositieraadslid Yves Demanet uit Halle toont zich weinig opgetogen over nieuwe bouwplannen op Sint-Rochus, waarvoor, als we de uitleg op het omgevingsloket van de Vlaamse overheid correct lezen, op 6 december 2019 een omgevingsvergunning is afgeleverd. Het gaat over de laatste fase van een plan dat in 2018 het licht zag.
Yves Demanet /Halle 2019 © |
"Op Sint-Rochus verdwijnt momenteel de laatste weide en boomgaard. In de plaats komt de zoveelste verkaveling van de laatste jaren met 17 wooneenheden, gevolgd door nog een verkaveling van nogmaals 17 wooneenheden. Om even te situeren: weide en boomgaard liggen op Sint-Rochus tussen de Wielewaallaan en E. Ysayestraat, rechtover het tennisveld Sollembeemd en de voetbalvelden." stelde hij enkele maanden geleden al vast.
"Die weiden en boomgaard, samen zo een 2,4 hectare groot, waren initieel via een Bijzonder Plan van Aanleg bestemd als ‘recreatiegebied’. Er was o.a. ooit sprake van om hier een atletiekpiste van 400m met tribunes aan te leggen.
Het heeft niet mogen zijn, het stadsbestuur besliste via het Ruimtelijk Uitvoeringsplan (RUP) Kruisveld om deze eerder geplande recreatiezone om te zetten in bouwgrond. Inmiddels is zo een 4.290m2, bijna een halve hectare bos, aan de rand van de Sint-Rochuswijk gekapt.
Yves Demanet wilde eind april 2019 (via een mondelinge vraag op de gemeenteraad) al weten of het stadsbestuur binnen de wijk Sint-Rochus enige compensatie inzake het verdwenen natuur- en landbouwgebied plant. Volgens hem gaat het met inbegrip van de zowat 2 hectare grote akker over een 2,4 hectare grote zone.
"Ging het stadsbestuur er bij het opstellen van dit RUP van uit dat de verloren 2,4 hectare recreatiegebied zouden gerecupereerd worden aan de overzijde van de E. Ysayestraat? Met andere woorden, ging het stadsbestuur er van uit dat er achter het bestaande recreatiegebied van tennis- en voetbalvelden op het ooit beloofde tunneldak van de A8 sowieso een park van 10 hectare met extra recreatiezone aangelegd zou worden?"
Aan de doodlopende Wielewaallaan kondigde dit bord de verkaveling aan. Wettelijk zijn de regels gevolgd. |
Demanet stelde toen dat de stad "meer realiteitszin had moeten hebben en voorzichtiger keuzes had moeten maken, gelet op het gigantisch kostenplaatje van 306 miljoen euro, dat is meer dan 12.000 miljoen oude Belgische Franken". Het raadslid van Halle 2019 herinnerde er ook aan dat het
BPA 'Kruisveld' van 1991, ook sportzone Essenbeek genoemd, ook expliciet vermeldde:
"Zone uitsluitend bestemd voor de aanleg van
1) een atletiekpiste van 400 meter rondom een competitie voetbalterrein en tevens dienend voor het beoefenen van alle atletiekdisciplines met de daarbij horende veiligheidsstroken en accommodaties.
2) Bijzondere openbare niet ruststorende of hinderlijke ontspanningssport met speelruimten, onder meer voetbaloefenveld, basketbalvlakken, polyvalent terrein, tennisvelden, kaatsbaan.....
3) groenaanleg : minstens 1/3de van de totale oppervlakte van deze zone dient voorbehouden te worden voor groenaanleg."
Het RUP (Ruimtelijk Uitvoeringsplan) herbestemde het gebied tot bouwzone. Via Facebook kan je nu vernemen dat er opnieuw 17 woongelegenheden bijkomen. Het openbaar onderzoek leverde blijkbaar geen bezwaren op.
"We weten ondertussen dat het stadsbestuur nu ook die 10 hectare grote tunneldakdroom opgeborgen heeft en gaat voor de sobere, realistische versie van de A8-ondertunneling.
De vraagt rijst wel of er nog plannen zijn om die atletiekpiste - met de correcte 400 meter afstand - te realiseren. Waar precies zal die recuperatie van de recreatiezone geschieden? En zal die ruim genoeg zijn om die piste vooralsnog te realiseren? Of mag men aannemen dat de atletiekpisteplannen tot het verleden behoren samen met het verdwijnen van de 'recreatiezone Essenbeek'?" vraagt Demanet zich af.
Een deel van de informatie vind je hier op het omgevingsloket van de Vlaamse overheid. Het geheel is evenwel niet echt duidelijk hoe en waarom de hele verkaveling in diverse fases is opgesplitst. Geïnteresseerde burgers blijven zo op hun honger. Nog volgens onze bronnen zou de uiterste afhandelingstermijn van het dossier 6 april 2020 zijn.
"We weten ondertussen dat het stadsbestuur nu ook die 10 hectare grote tunneldakdroom opgeborgen heeft en gaat voor de sobere, realistische versie van de A8-ondertunneling.
De vraagt rijst wel of er nog plannen zijn om die atletiekpiste - met de correcte 400 meter afstand - te realiseren. Waar precies zal die recuperatie van de recreatiezone geschieden? En zal die ruim genoeg zijn om die piste vooralsnog te realiseren? Of mag men aannemen dat de atletiekpisteplannen tot het verleden behoren samen met het verdwijnen van de 'recreatiezone Essenbeek'?" vraagt Demanet zich af.
Een deel van de informatie vind je hier op het omgevingsloket van de Vlaamse overheid. Het geheel is evenwel niet echt duidelijk hoe en waarom de hele verkaveling in diverse fases is opgesplitst. Geïnteresseerde burgers blijven zo op hun honger. Nog volgens onze bronnen zou de uiterste afhandelingstermijn van het dossier 6 april 2020 zijn.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten