donderdag 17 maart 2011

Heideveld en Hemelstraat alternatieven voor Ringweg Lot




Streekvereniging Zenne en Zoniën heeft een tussenstand opgemaakt over de actie die de vereniging voert tegen de geplande ontsluitingsweg rond de Beerselse deelgemeente Lot. De respons op de oproep van Zennne en Zoniën aan de inwoners van Lot om bezwaar in te dienen tegen de plannen zoals ze vervat zijn in het GRUP Vlaams Strategisch Gebied  rond  Brussel is groot. De website van de vereniging wordt druk bezocht en er komen ook telefonische en schriftelijke ( mailpost) vragen over de draagwijdte van de plannen.

Volgens Zenne en Zoniën worden de consequenties van het voorliggende plan  toch nog onderschat. De Vlaamse overheid is zinnens zeer diepgaand in te grijpen in de details van de ruimtelijke toekomst van de Vlaamse gemeenten rond Brussel. Dat gaat in vele gevallen tot op het niveau van concrete percelen. Opvallend is voor Lot dat alleen het gebied De Biest nog groen ingekleurd blijft. Voor het tracé van de geplande ontsluitingsweg houdt de Vlaamse overheid de handen vrij en reserveert zij zich het voorrecht om  eens het plan definitief goedgekeurd – eigenmachtig te beslissen waar en wanneer die precies wordt aangelegd.  Eenmaal het plan goedgekeurd, valt er nog weinig of niks tegen te beginnen, stelt Zenne en Zoniën vast. Daarom doet de vereniging een oproep aan alle politieke fracties in de gemeenteraad en aan de voltallige gemeenteraad zelf, om  zich tegen de ontsluitingsweg in zijn huidige vorm te verzetten.

Reeds in 2009, toen de idee voor een eerste keer opdook, sprak burgemeester  Hugo Casaer zich op een volksvergadering tegen die nieuwe weg uit.  Toen al werd de ontsluiting via de Hemelstraat en de brug over de Ring 0 aan de tankstations in Ruisbroek als volwaardig alternatief  gesuggereerd.
Ook van natuurverenigingen, in casu Natuurpunt, verwacht Zenne en Zoniën nog  een gemotiveerd bezwaar. Wat in het Gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse uit de zeventiger jaren van vorige eeuw  in de Zennebeemden nog als natuurgebied stond ingekleurd, dreigt  immers volledig verloren te gaan.

Merkwaardig is dat de plannen van de Vlaamse Overheid zelf  niet uitblinken door duidelijkheid en eenvormigheid, vindt Zenne en Zoniën. Zo staat op de kaart  voor het Milieu Effect Rapport (MER) dat het GRUP begeleidt, wel degelijk een verlenging van de verbrede Heideveld(straat) tot aan de Huysmanslaan  met  een brug onder de spoorweg als alternatief opgetekend.  In feite, zo besluit de vereniging, is de verbreding van Heideveld met doorsteek onder de spoorlijn naar de Huysmanslaan en afleiding van zwaar verkeer naar de Hemelstraat, eventueel door het bestaande industrieterrein Laekeveld, een volwaardig alternatief voor de ontsluitingsweg. Dit is een oplossing waar iedereen bij wint en het wekt verbazing dat deze reeds bij voorbaat als onhaalbaar is afgeschreven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten