woensdag 9 maart 2011

Ringweg Lot alleen goed voor industrie


Streekvereniging Zenne en Zoniën heeft het voorstel  voor een ontsluitingsweg  rond Lot de voorbije  dagen grondig bestudeerd.  Volgens voorzitter  Roger Swalens is het  plan van de Vlaamse overheid (in het kader van het Vlaams Strategisch  Gebied rond Brussel)    bijna exclusief op maat van de bedrijventerreinen geschreven en dreigen de inwoners van Lot daarvan de dupe te worden.



Kaart 1: de geplande ontsluitingsweg  (rood) overgezet op een stratenplan.
Aan de westelijke kant wordt  de Heideveldstraat  (officiële naam Heideveld) een volwaardige tweebaansweg.  Dit kan enkel door onteigening van industriegebouwen en/of terreinen. Verder op de grens van Beersel, Halle en Sint-Pieters-Leeuw  komt de aansluiting naar de Alsembergsesteenweg,  de Roggemanskaai  waar zich nu de nieuwe brandweerkazerne  van Halle bevindt,  het industrieterrein Stroppen en uiteindelijk  de nieuwe rotonde van de Alsembergsesteenweg/ Bergensesteenweg.  Met deze verkeersoplossing - het zwaar verkeer naar de Alsembergsesteenweg sturen-ontstaat er een conflictsituatie bij het uitrijden van de hulpdiensten en de te verwachten files. Noordoostelijk stopt de ringweg rond Lot op de Huysmanslaan, waar geen verdere plannen voorzien zijn. Het valt te vrezen dat zwaar verkeer toch een uitweg zal zoeken  pal door het centrum  van Ruisbroek. De vroeger geplande doorsteek  naar de Bergensesteenweg is blijkbaar opgegeven.

De nieuwe ontsluitingsweg loopt aan de  westelijke zijde pal in het overstromingsgebied van de Molenbeek, dat dus verder gebetonneerd wordt. De jongste tien jaar is het gebied drie maal overstroomd. Heeft men daar wel genoeg rekening mee gehouden?

De eventuele aanleg van de ontsluitingsweg zal ook de heraanleg vergen van bestaande wegen en  rotondes – ondermeer aan de kruising Zenenstraat-Stationsstraat, Huysmanslaan en aan de Welkom -  evenals nieuwe aansluitingen op die Ringweg. Zeer ingrijpende infrastructuurwerken zijn onvermijdelijk.

Het voornaamste bezwaar is evenwel dat de geplande weg  uitsluitend landbouwgebied en de schaarse natuurzones rond Lot doorsnijdt en versnippert. Dat blijkt duidelijk wanneer de ontsluitingsweg wordt overgezet op een kaart van het gewestplan Halle-Vilvoorde –Asse  uit 1977 (kaart 2). Westelijk gaat men het laatste landbouwgebied nog eens opdelen. Oostelijk verliest een landbouwer een groot deel van zijn land. Compensatieregelingen zullen er zeker bestaan, maar de mensen hebben ons laten verstaan dat ze de stiel toch gaarne zouden voort zetten. Met de aanleg van de ontsluitingsweg zal dat waarschijnlijk zeer moeilijk en alleszins veel minder rendabel worden.

Kaart 2: de ontsluitingsweg (dikke rode streep) uitgetekend op het Gewestplan Halle-Vilvoorde Asse: enkel landbouw- en natuurgebieden worden  aangesproken

Voor alle inwoners van Lot betekent dit plan het verlies  van open ruimte en  bijkomende verkeerslast.  Het aanzuigeffect  van verkeer uit omliggende gemeenten en vanaf andere grote verkeersassen (Alsembergsesteenweg en Bergensesteenweg en vanaf de R0 in hoofdzaak) is onvoldoende onderzocht.  In werkelijkheid wordt alle zware verkeer  via de ontsluitingsweg naar het oprittencomplex  nr. 19 Beersel-Lot van de  Ring 0 aangetrokken.  Zo lijkt het of heel dit plan is opgesteld in functie van de industrieterreinen Stroppen, Heideveld, Zenneveld, Gijzeleer en Laekebeek  zonder rekening te houden met de gerechtvaardigde belangen van landbouw, natuur, woonzones en vooral de inwoners van Lot zelf.

De grootste hinder zullen de bewoners ondervinden van  Terlaak, Goutstouwersstraat, Kloosterstraat, Dworpsestraat, Zennestraat en Beerselsestraat ( zij krijgen er een tweede drukke verbindingsweg bij!),  Kerkhofstraat, A Denysstraat, P. Dewildestraat….

Een meer milieuvriendelijke oplossing bestaat er in het verkeer van de zone Laekebeek (met een groot distributiecentrum) via de Hemelstraat en de brug ter hoogte van  het tankstation Ruisbroek  op de R 0 af te leiden.  Dit complex is recent heraangelegd en aangepast voor de opvang van  en als rustzone voor zwaar vrachtverkeer.  Wij gaan  er van uit dat hierbij strenge veiligheidsvoorschriften zijn opgelegd en dat eventuele problemen die door  nieuw verkeer vanuit de Lakebeekzone ontstaan, niet onoplosbaar zijn.

Aan westelijke zijde is  de verkeersdrukte gegenereerd door de zones  Gijzeleer, Heideveld en Zenneveld veel minder intens en dus beheersbaar zonder dure en ingrijpende infrastructuurwerken. De aanleg van de nieuwe ringweg beantwoordt  er niet aan een bewezen behoefte. Het alternatief tracé t02/03-v (met tunnel onder spoorweg) dat de Vlaamse overheid zelf voorstelt, is hier wel aangewezen.

Lot is de deelgemeente van Beersel die het minste groen telt, met  die ontsluitingsweg rond Lot, zal het nog erger worden.

Streekvereniging Zenne en Zoniën zal in haar bezwaarschrift  de schrapping vragen van de ringweg (ontsluitingsweg) in Lot gekend onder Artikel A7.10 in de Afbakening Vlaams Strategisch gebied rond Brussel en aanpalende openruimte gebieden.

Op de website www.zenzo.tk vinden geïnteresseerden  vier bestanden ( de procedure voor een bezwaarschrift,  het plan volgens  de  Vlaamse overheid, de ontsluitingsweg  volgens Zenne en Zoniën en een model van bezwaarschrift). Die bestanden kunnen van de website gedownload worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten