donderdag 3 mei 2012

Pitten in Halle Arkenvest ingrijpend

Nieuwe Pit, ontwikkelingsgebied Arkenvest op maat van Halle

De nieuwe pit vormt een fragment binnen de stadskern dat zich morfologisch sterk onderscheidt van het historische stadshart.  In de huidige toestand  geeft dit stadsdeel een desolate en verwaarloosde indruk. Het geplande project  voor  een  woon-  en  winkelcomplex langsheen de  Arkenvest dient opgevat  te  worden  als een  opportuniteit om de beeldwaarde en  leefbaarheid van dit stadsdeel aanzienlijk  te  verhogen.  De inplanting van nieuwe kwalitatieve ruimte voor  wonen,  handel en diensten kan voor de nodige impuls zorgen.

 
PROJECT ARKENVEST

De informatie rond het project Arkenvest zoals opgenomen in deze paragraaf is aangeleverd door de projectontwikkelaar Wereldhave Belgium.
 
EVOLUTIE ONTWERP

Het huidige voorontwerp voor het Woon- en winkelcentrum Arkenvest dd 05/2011 heeft sedert het initiële schetsontwerp dd05/2009 een grondige herwerking ondergaan. Tijdens deze ontwerprevisie is het programma nagenoeg identiek gebleven: het complex voorziet een ondergrondse  parking voor
+/-330 wagens, +/-12000m² winkelruimtes en een 60-tal appartementen, ingepast in het bouwblok omgeven door Basiliekstraat, Molenborre en Arkenvest.Tijdens de herwerking van het ontwerp zijn volgende punten geoptimaliseerd:

1.Volumetrisch concept en inpassing in stedelijke omgeving
Het omvangrijke bouwvolume is genuanceerd  door een aantal precieze schaalingrepen. Aan de zijde Arkenvest is de lange, gebogen gevellijn opgeknipt tot een reeks van opeenvolgende segmenten.  De kleine verspringingen delen de gevel op in een aantal ‘gebouwblokken’ naast elkaar. Het vertande verloop van de gevel brengt  zo de gevellengte terug tot de schaal van een  individueel perceel of stadsblok.

Bovendien   krijgen   de   bouwblokken   verschillende   bouwhoogtes    mee   zodat   een   variërend gevelprofiel bekomen  wordt. Op de uiterste randen  zijn de kroonlijsthoogtes van de aansluitende bebouwing overgenomen.  De hoogste kroonlijsthoogtes bevinden zich in het midden van de gevel, weg van de lagere naburige panden,  recht  tegenover  het  stadsparkje.  Deze hoogste  segmenten markeren eveneens de hoofdingang van het winkelcentrum, zijde Arkenvest .

Aan  de  zijde  Molenborre is  de  gevellijn  welbewust  rechtlijnig  aangehouden,  met  een  verloop overeenkomstig de rooilijn. Het volume wil een duidelijke afbakening vormen van het reeds veelvormige  publieke  domein  van  de  Molenborre.  Helemaal  op  het  eind  wordt  het  pleintje rechthoekig  afgewerkt  en beëindigd  door een  hoger woonvolume. Verder voorbij de hoek wordt terug aangesloten op de kroonlijsthoogte van het naastliggende pand.

Op gelijkaardige manier wordt in de Basiliekstraat het bouwvolume begrensd tot twee bouwlagen, overeenkomstig de naast- en overliggende panden. Op de hoek met de Molenborre situeert zich de hoofdtoegang tot het winkelcentrum, aangegeven door een subtiel hoekaccent.

2.Aansluiting op het stedelijke netwerk
 De  shopping mall  is opgevat als een semi-publieke doorsteek vanaf de hoek Basiliekstraat/Molenborre naar de Arkenvest en wil zich op deze manier inpassen in het stedelijke netwerk  richting Grote Markt en richting nieuwe ontwikkelingen voorbij de Zenne (Colruyt-site). Gezien het grote hoogteverschil tussen beide zijden van het winkelcomplex verloopt deze doorsteek over twee niveaus, overlappend in het centrale atrium.

Een tweede,  private, doorsteek  voor de bewoners  verloopt via de daktuin, en sluit in noordelijke richting aan op het plein Molenborre, in zuidelijke richting op Arkenvest.

3.Organisatie ondergrondse parking
 De ondergrondse  parking situeert zich in het huidige voorontwerp voornamelijk onder de Arkenvest volgens een eenvoudig rotatieprincipe. De parking telt drie ondergrondse  bouwlagen en sluit aan op de nieuwe Arkenvest met eenrichtingsverkeer via een enkelvoudige in- en uitrit. De parking voorziet zowel publieke (275) als private (60) staanplaatsen voor de bewoners.

(noot: in zitting van 22/06/2010 heeft de gemeenteraad zich positief uitgesproken over het opmaken van een concessie voor ondergrondse inneming voor de ondergrondse parking).
 
4. Uniformiteit en geleding gevel
 Een genuanceerd  gevelraster omspant het volledige gebouw: onderaan  bieden grote geveluitsnedes ruime vitrines voor de achterliggende winkelpanden.  De hoogte van deze vitrines is ingegeven door de bestaande uitstalramen in de Basiliekstraat. Dubbelhoge gevelopeningen markeren de toegangen tot  het  winkelcomplex en het  woongedeelte zijde Arkenvest. Voor de hogere  bouwlagen met  de woningen is het gevelraster fijnmaziger opgevat en aangepast  aan de schaal van de achterliggende leefruimtes en  inpandige terrassen.   In  de  binnenhoek  plein Molenborre zijn  diepe gevelnissen voorzien als overdekte  fietsenstalling en toegang tot het bovenliggende woongedeelte. Het geheel wordt afgewerkt met één type baksteen in licht grijs-beige kleur.

5.Wonen aan binnentuin
 In het ontwerp dat nu voorligt situeert het wonen zich enkel aan de rand van het bouwblok, aan de zijde Arkenvest en  plein Molenborre. De appartementen zijn ondergebracht in de  verschillende volumetrisch accenten  bovenop  het  winkelcentrum, en  grenzen  achteraan   aan  een  collectieve, groene binnentuin.
 
FASERING

Er wordt een eerste en tweede fase binnen de projectuitvoering voorzien. De tweede fase betreft de zone van Belgacom: deze zone kan pas vanaf 2015 - na de aanpassing (digitaliseren) van de centrale
- in de  ontwikkeling  worden  opgenomen.  Hier  worden  winkels op  het  gelijkvloers voorzien  en
bovenliggend appartementen. De ondergrondse  parking   situeert zich niet onder  deze  zone van Belgacom. De stedenbouwkundige aanvraag wordt als één  geheel beschouwd;  enkel de start  van uitvoering zal verschillen.
 
AFSTEMMING MET BOUWPLANNEN BIBLIOTHEEK

De plannen van de ondergrondse  parking van het project Arkenvest vertonen een overlappingszone met de voorziene uitbreiding van de bibliotheek aan de Arkenvest. Het project Arkenvest zit vervat binnen de herzieningsprocedure van het RUP Parklaan Zenne Vondel. Het project uitbreiding bibliotheek zit vervat binnen de strategische meerjarenplanning en is conform de huidige versie van het BPA. Het komt er op neer dat indien beide projecten  in hun actuele vorm behouden  blijven, de stadsbibliotheek (openbaar gebouw) deels bovenop de ondergrondse  parking van Wereldhave (privé initiatief) komt te staan.

Bij een overlapping van deze projecten (ca. 24m² en een bouwvrije zone rondom voor nutsleidingen en funderingsvoeten) zijn zowel constructieve als juridische interferenties te verwachten.  Er dringt zich dus een bijsturing op van één van de projecten (bibliotheek of parking). Rond deze kwestie heeft overleg plaatsgevonden tussen de verschillende partijen met een argumentatie van beide kanten.

De overlap van de bibliotheek met de ondergrondse  parking zou een  afname  betekenen van een vijftal parkeerplaatsen per parkeerlaag. Ofwel leidt de overlap tot een verlies aan m² ruimte voor de bibliotheek en dienen de architecturale plannen en inrichting te worden herzien.

In collegezitting van 14 oktober  2011 is er een beslissing genomen  over de onderlinge verhouding tussen enerzijds het Arkenvestproject en anderzijds het bibliotheekproject. Het college heeft beslist dat het project Arkenvest haar plannen zal dienen te herzien, dit teneinde een fysische overlapping tussen de plannen te vermijden.

Indien er tijdens het proces voor de nota van publieke consultatie nog een bijsturing van het aantal parkeerplaatsen  gebeurt,  zal  het  gewijzigde  aantal  meegenomen  worden  in  de  voorgenomen activiteit.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten