Nieuwe Pit, ontwikkelingsgebied Arkenvest op maat van Halle
De nieuwe pit vormt een fragment binnen de stadskern dat zich morfologisch sterk onderscheidt van het historische stadshart. In de huidige toestand geeft dit stadsdeel een desolate en verwaarloosde indruk. Het geplande project voor een woon- en winkelcomplex langsheen de Arkenvest dient opgevat te worden als een opportuniteit om de beeldwaarde en leefbaarheid van dit stadsdeel aanzienlijk te verhogen. De inplanting van nieuwe kwalitatieve ruimte voor wonen, handel en diensten kan voor de nodige impuls zorgen.
PROJECT ARKENVEST
De informatie rond het project Arkenvest zoals opgenomen in deze paragraaf is aangeleverd door de projectontwikkelaar Wereldhave Belgium.
EVOLUTIE ONTWERP
Het huidige voorontwerp voor het Woon- en winkelcentrum Arkenvest dd 05/2011 heeft sedert het initiële schetsontwerp dd05/2009 een grondige herwerking ondergaan. Tijdens deze ontwerprevisie is het programma nagenoeg identiek gebleven: het complex voorziet een ondergrondse parking voor
+/-330 wagens, +/-12000m² winkelruimtes en een 60-tal appartementen, ingepast in het bouwblok omgeven door Basiliekstraat, Molenborre en Arkenvest.Tijdens de herwerking van het ontwerp zijn volgende punten geoptimaliseerd:
1.Volumetrisch concept en inpassing in stedelijke omgeving
Het omvangrijke bouwvolume is genuanceerd door een aantal precieze schaalingrepen. Aan de zijde Arkenvest is de lange, gebogen gevellijn opgeknipt tot een reeks van opeenvolgende segmenten. De kleine verspringingen delen de gevel op in een aantal ‘gebouwblokken’ naast elkaar. Het vertande verloop van de gevel brengt zo de gevellengte terug tot de schaal van een individueel perceel of stadsblok.
Bovendien krijgen de bouwblokken verschillende bouwhoogtes mee zodat een variërend gevelprofiel bekomen wordt. Op de uiterste randen zijn de kroonlijsthoogtes van de aansluitende bebouwing overgenomen. De hoogste kroonlijsthoogtes bevinden zich in het midden van de gevel, weg van de lagere naburige panden, recht tegenover het stadsparkje. Deze hoogste segmenten markeren eveneens de hoofdingang van het winkelcentrum, zijde Arkenvest .
Aan de zijde Molenborre is de gevellijn welbewust rechtlijnig aangehouden, met een verloop overeenkomstig de rooilijn. Het volume wil een duidelijke afbakening vormen van het reeds veelvormige publieke domein van de Molenborre. Helemaal op het eind wordt het pleintje rechthoekig afgewerkt en beëindigd door een hoger woonvolume. Verder voorbij de hoek wordt terug aangesloten op de kroonlijsthoogte van het naastliggende pand.
Op gelijkaardige manier wordt in de Basiliekstraat het bouwvolume begrensd tot twee bouwlagen, overeenkomstig de naast- en overliggende panden. Op de hoek met de Molenborre situeert zich de hoofdtoegang tot het winkelcentrum, aangegeven door een subtiel hoekaccent.
2.Aansluiting op het stedelijke netwerk
De shopping mall is opgevat als een semi-publieke doorsteek vanaf de hoek Basiliekstraat/Molenborre naar de Arkenvest en wil zich op deze manier inpassen in het stedelijke netwerk richting Grote Markt en richting nieuwe ontwikkelingen voorbij de Zenne (Colruyt-site). Gezien het grote hoogteverschil tussen beide zijden van het winkelcomplex verloopt deze doorsteek over twee niveaus, overlappend in het centrale atrium.
Een tweede, private, doorsteek voor de bewoners verloopt via de daktuin, en sluit in noordelijke richting aan op het plein Molenborre, in zuidelijke richting op Arkenvest.
3.Organisatie ondergrondse parking
De ondergrondse parking situeert zich in het huidige voorontwerp voornamelijk onder de Arkenvest volgens een eenvoudig rotatieprincipe. De parking telt drie ondergrondse bouwlagen en sluit aan op de nieuwe Arkenvest met eenrichtingsverkeer via een enkelvoudige in- en uitrit. De parking voorziet zowel publieke (275) als private (60) staanplaatsen voor de bewoners.
(noot: in zitting van 22/06/2010 heeft de gemeenteraad zich positief uitgesproken over het opmaken van een concessie voor ondergrondse inneming voor de ondergrondse parking).
4. Uniformiteit en geleding gevel
Een genuanceerd gevelraster omspant het volledige gebouw: onderaan bieden grote geveluitsnedes ruime vitrines voor de achterliggende winkelpanden. De hoogte van deze vitrines is ingegeven door de bestaande uitstalramen in de Basiliekstraat. Dubbelhoge gevelopeningen markeren de toegangen tot het winkelcomplex en het woongedeelte zijde Arkenvest. Voor de hogere bouwlagen met de woningen is het gevelraster fijnmaziger opgevat en aangepast aan de schaal van de achterliggende leefruimtes en inpandige terrassen. In de binnenhoek plein Molenborre zijn diepe gevelnissen voorzien als overdekte fietsenstalling en toegang tot het bovenliggende woongedeelte. Het geheel wordt afgewerkt met één type baksteen in licht grijs-beige kleur.
5.Wonen aan binnentuin
In het ontwerp dat nu voorligt situeert het wonen zich enkel aan de rand van het bouwblok, aan de zijde Arkenvest en plein Molenborre. De appartementen zijn ondergebracht in de verschillende volumetrisch accenten bovenop het winkelcentrum, en grenzen achteraan aan een collectieve, groene binnentuin.
FASERING
Er wordt een eerste en tweede fase binnen de projectuitvoering voorzien. De tweede fase betreft de zone van Belgacom: deze zone kan pas vanaf 2015 - na de aanpassing (digitaliseren) van de centrale
- in de ontwikkeling worden opgenomen. Hier worden winkels op het gelijkvloers voorzien en
bovenliggend appartementen. De ondergrondse parking situeert zich niet onder deze zone van Belgacom. De stedenbouwkundige aanvraag wordt als één geheel beschouwd; enkel de start van uitvoering zal verschillen.
AFSTEMMING MET BOUWPLANNEN BIBLIOTHEEK
De plannen van de ondergrondse parking van het project Arkenvest vertonen een overlappingszone met de voorziene uitbreiding van de bibliotheek aan de Arkenvest. Het project Arkenvest zit vervat binnen de herzieningsprocedure van het RUP Parklaan Zenne Vondel. Het project uitbreiding bibliotheek zit vervat binnen de strategische meerjarenplanning en is conform de huidige versie van het BPA. Het komt er op neer dat indien beide projecten in hun actuele vorm behouden blijven, de stadsbibliotheek (openbaar gebouw) deels bovenop de ondergrondse parking van Wereldhave (privé initiatief) komt te staan.
Bij een overlapping van deze projecten (ca. 24m² en een bouwvrije zone rondom voor nutsleidingen en funderingsvoeten) zijn zowel constructieve als juridische interferenties te verwachten. Er dringt zich dus een bijsturing op van één van de projecten (bibliotheek of parking). Rond deze kwestie heeft overleg plaatsgevonden tussen de verschillende partijen met een argumentatie van beide kanten.
De overlap van de bibliotheek met de ondergrondse parking zou een afname betekenen van een vijftal parkeerplaatsen per parkeerlaag. Ofwel leidt de overlap tot een verlies aan m² ruimte voor de bibliotheek en dienen de architecturale plannen en inrichting te worden herzien.
In collegezitting van 14 oktober 2011 is er een beslissing genomen over de onderlinge verhouding tussen enerzijds het Arkenvestproject en anderzijds het bibliotheekproject. Het college heeft beslist dat het project Arkenvest haar plannen zal dienen te herzien, dit teneinde een fysische overlapping tussen de plannen te vermijden.
Indien er tijdens het proces voor de nota van publieke consultatie nog een bijsturing van het aantal parkeerplaatsen gebeurt, zal het gewijzigde aantal meegenomen worden in de voorgenomen activiteit.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten