Hier worden nieuwe ontsluitingswegen voor de bedrijfszones voorgesteld. Doel is het zwaar verkeer zo veel mogelijk weg te halen van de Bergensesteenweg en de woonbuurten en het rechtsreeks naar de E19 te leiden. Het zwaar verkeer zou via een verlenging van de 3-Fonteinenstraat en een nieuwe brug over het kanaal rechtsreeks naar de bedrijfszones kunnen (zie kaart 24 pdf, 493 kb). Meer zuidelijk zouden er van op een rond punt bij afrit 19 (Beersel) 2 aftakkingen komen. Eén naast de E19 en de bestaande spoorlijn naar de zones Zenneveld, Gijzeleer en Heideveld en één parallel met de Beerselsestraat en de Zennestraat naar de zone Laekebeek (zie kaart 25 pdf, 508 kb).
Als de Bergensesteenweg minder zwaar verkeer te slikken krijgt, kunnen de bussen vlotter door. Ook de aanwezige shoppingcentra en baanwinkels (de zgn. ‘grootschalige detailhandel’) worden beter bereikbaar. Het is wel uitdrukkelijk niet de bedoeling dat dat een wildgroei van dergelijke zaken over de hele lengte van de steenweg veroorzaakt.
Nog opmerkelijk op het vlak van mobiliteit is het voorstel om tramlijn 4 van Ukkel-Stalle tot het station van Ruisbroek door te trekken. Het aantal bedrijfsterreinen dat aan de criteria van de Vlaamse Regering beantwoordt, blijkt in de zuidelijke kanaalzone beperkt (zie kaart 28 pdf, 617kb). Het gebied tussen de nieuwe ontsluitingsweg voor de bedrijfszone Laekebeek en de zone zelf zou opgevuld kunnen worden met bedrijven. Een andere mogelijke uitbreiding van een bedrijfsterrein betreft de zone Breedveld en een laatste mogelijke nieuwe bedrijfszone is een stuk van de site hoeve Bretonne. VOKA had gevraagd om veel meer bedrijfszones, onder meer de Sint-Pietershelling, maar dat is nog een belangrijke open ruimte. In het ontwerp worden wel kansen gezien in een betere benutting van de noordelijke bedrijfszones.
Een troef die te weinig wordt uitgespeeld in deze regio is het kanaal Brussel-Charleroi. Daarom de suggestie om economie en wonen naar het kanaal te oriënteren. In bedrijfszone Heideveld zou daartoe een nieuwe kade moeten komen. Vooral tussen Biest en hoeve Bretonne worden mogelijkheden tot wonen aan het water (zie kaart 37 pdf, 589 kb) gezien.Andere woonuitbreidingen dienen vooral ter versterking van de woonkernen in het midden van het plangebied (Negenmanneke, Zuun en Ruisbroek). Ook aan het station van Huizingen zijn er mogelijkheden. Heel belangrijk in de zuidelijke kanaalzone is reconversie. In Lot kan dat in de oude wolfabriek, in Drogenbos op de Catala-site. Ook de versnipperde open ruimten (de zgn. ‘randstedelijke open-ruimtegebieden’ als Eilandje, Koning van Spanje,…) kunnen volgens het ontwerp aan de randen afgewerkt worden met woningen, zolang de centrale ruimte maar behouden blijft. Hier wel de suggestie om die ruimte toegankelijk te maken voor voetgangers en fietsers.
Die zwakke weggebruikers zouden volgens het ontwerp eindrapport ook een eigen kanaalbrug krijgen in Lot. In de woonkernen zouden publieke groenzones moeten komen. Zo zou de Pajotse open ruimte via de Lotbeek en de Laekebeek verbonden kunnen worden met de Zennebeemden.Bron:
http://www.docu.vlaamserand.be/ned/webpage.asp?WebpageId=217&MenuId=45#1.%20Plangebied
Geen opmerkingen:
Een reactie posten