zie kaart 13 (pdf, 1 MB)
Ook dit gebied langs het kanaal Brussel-Charleroi is een oud industriebekken. Dat verleden zorgde voor een nogal choatische ruimtelijke ordening, waarbij fabrieksterreinen, huizen en akkers door mekaar liggen. Globaal kan gesteld worden dat in het midden van het gebied vooral woningen staan. Ten noorden en ten zuiden hiervan situeert zich de grootste economische activiteit. Het noordelijke deel sluit aan bij Vorst en Anderlecht, het zuidelijke deel bij Halle.
Aan de andere zijden wordt de kanaalzone begrensd door nog flink wat groen. Ten westen liggen het Pajottenland en de Zuunvallei, ten oosten het provinciaal domein van Huizingen en de Zennebeemden. Hier is de Zenne nog een meanderend riviertje, geen ingekokerde riool. Nu nieuwe waterzuiveringsstations het toestromende rioolwater zuiveren, gaat de kwaliteit van het Zennewater er zienderogen op vooruit. Probleem is wel dat de open ruimtes ten westen en die ten oosten niet met mekaar verbonden zijn. Een groene corridor zou de migratie van fauna en flora bevorderen. Ter hoogte van Lot zijn er wel de Lotbeek en de Laekebeek, maar momenteel is de natuurwaarde daarvan beperkt. In het plangebied liggen wel enkele landbouwzones (bv. Biest), maar die zijn ingesloten.
Het meest prangende probleem is ongetwijfeld de ontsluiting. Ondanks de aanwezigheid van de E19, het kanaal en de spoorlijnen 96 (Halle-Brussel) en 26 (Halle-Vilvoorde), gebeurt het transport vooral langs de Bergensesteenweg (N6). Vrachtwagens, lijnbussen, autopendelaars, bezoekers van de grote handelszaken op de steenweg: allemaal zoeken ze hun weg vanaf de oude steenweg naar de autosnelweg. Het verkeer zit er dan ook meestal strop.
http://www.docu.vlaamserand.be/ned/webpage.asp?WebpageId=217&MenuId=45#1.%20Plangebied
http://www.docu.vlaamserand.be/ned/webpage.asp?WebpageId=217&MenuId=45#1.%20Plangebied
Geen opmerkingen:
Een reactie posten