In het ontwerp wordt het VSGB beperkt tot de volgende 3 gebieden (zie kaart 10 pdf, 503 kb): 1) de zuidelijke kanaalzone (delen van Beersel, Drogenbos en Sint-Pieters-Leeuw). 2) de omgeving van Zellik en Groot-Bijgaarden (delen van Asse, Dilbeek en Wemmel)3) het ruime Zaventemse (delen van Zaventem, maar ook van Grimbergen, Kraainem, Machelen, Tervuren, Vilvoorde en Wezembeek-Oppem). Dit is veruit het grootste gebied: van Heizelparking C in het Noordwesten tot aan het park van Tervuren in het Zuidoosten. De onmiddellijke omgeving van de Zaventemse luchthaven maakt, zoals gezegd, geen deel uit van het plangebied. Daarvoor laat de Vlaamse Regering een apart strategisch plan (START) ontwikkelen. | VSGB kaart 10 |
I |
Oorspronkelijk, volgens het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen, konden ook Sint-Genesius-Rode en Linkebeek tot het VSGB behoren, maar de Vlaamse Regering besloot vorig jaar om hen in het buitengebied te situeren. Ook de wijken Bouchout (Wemmel) en Wolsem (Dilbeek) vallen buiten het VSGB. Het zijn dus niet langer, zoals voorzien in het provinciaal structuurplan, potentiële stedelijke kernen. Halle werd betrokken in het overleg over de zuidelijke kanaalzone en Steenokkerzeel en Zemst kregen inspraak in de plannen over het ruime Zaventemse, maar dat betekent niet dat deze gemeenten opgenomen worden in het VSGB. (Uitzondering is een stukje industriezone in Zemst dat grenst aan een industriezone in Grimbergen.)
De Vlaamse overheid wijst er overigens op dat de afbakening niet betekent dat ze administratieve grenzen hertekent of een nieuw bestuursniveau installeert.9. Overleg
Tijdens het planningsproces werd overlegd met de verschillende overheden en belangengroepen. In het ontwerp eindrapport wordt daarenboven een structureel samenwerkingsverband met het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voorgesteld over ruimtelijke ordening. Thema’s te over: de Brusselse plannen voor de Heizel, Schaarbeek-vorming en de NATO, de Vlaamse plannen voor de Ring, het GEN en andere vormen van openbaar vervoer (tram, light rail), fietsverbindingen, het uitbouwen van groene netwerken, de verbreding van het kanaal Brussel-Charleroi zodat het de Europese doelstellingen haalt, … De impact van dergelijke plannen overschrijdt uiteraard de gewestgrenzen.
10. Meer bouwlagen?
Voorgesteld wordt om ook met de gemeentebesturen verder te overleggen. Belangrijkste discussiepunt hier is het aantal bouwlagen. Het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse beperkt dat aantal tot 2 (zie plan regelgeving: kaart 7 pdf, 252 kb) en dat zou de verstedelijking van de regio hebben tegengehouden. Omdat de Vlaamse Regering de open ruimte in het VSGB wil sparen, wordt nu toch gedacht aan een selectieve verhoging van het aantal lagen. Daartoe werd een inventaris opgemaakt van de wijken die historisch (al van voor het gewestplan) meer dan 2 lagen tellen of waar de bouwvoorschriften “vrij” werden geïnterpreteerd. Het gewestplan spreekt namelijk van ‘2 woonlagen onder de kroonlijst’. Hierdoor bleef er ruimte voor bijvoorbeeld een laag met winkels of parkeerplaatsen onderaan, want dat werd niet als ‘woon’laag gezien. Daarom zou nu het concept ‘bouwlagen’ worden ingevoerd; dat laat minder ruimte voor interpretatie.
Niettemin blijft deze maatregel zeer omstreden. Daarom werden enkel voorstellen gedaan voor mogelijke gebieden voor een dergelijke verhoging (zie kaarten 32A (pdf, 599 kb), 32B (pdf, 564 kb), 32C (pdf, 635 kb), 33 (pdf, 583 kb) en 34 (pdf, 614 kb)). Gemeentebesturen kunnen zelf beslissen of ze daarop in gaan of niet. Het initiatief zou dus bij de gemeenten liggen, niet bij de hogere overheid. Ofwel dient de inventaris daarbij enkel ter informatie en doen de gemeenten volledig hun zin. Ofwel –en dat is wat in het ontwerp wordt voorgesteld- stuurt de bevoegde minister een omzendbrief terzake om de spelregels voor een eventuele verhoging te bepalen.
http://www.docu.vlaamserand.be/ned/webpage.asp?WebpageId=217&MenuId=45#1.%20Plangebied
http://www.docu.vlaamserand.be/ned/webpage.asp?WebpageId=217&MenuId=45#1.%20Plangebied
Geen opmerkingen:
Een reactie posten